torsdag 14. juni 2012

Prinsessene fra "Svinestien"

Det var en gang i juni at tre små prinsesser ble invitert med mamma på tur til Stockholm.  Det var den aller første gangen de to minste prinsessene skulle fly.  De var fylt med forventinger når dagen kom, bagger og kofferter var pakket og klare lang tid i forveien.  Dette hadde de gledet seg til lenge, men de var også litt engstelige for å ramle ned...

Heldigvis var storesøster, Andrine med - og roet dem ned med sine ertende kommentarer.  Flyturen gikk over all forventning, og nesten før vi hadde lettet var vi på vei ned til Arlanda og landa tygt.  Buss og gangtur til hotellet gikk også smertefritt, siden vi (dvs Andrine) brukte Google Maps - peilet inn retningen og fant enkelt frem.  Langt var det heller ikke.  Vi ankom ganske sent på kvelden til hotellet. Det var et utrolig koselig hotell, som du kan se ved å trykke på lenken.  Betjeningen var hyggelige.  Rommene forholdsvis nyoppussende og romslige - og atmosfæren var upåklagelig.  Vi hadde et flott familierom, med hele 5 sengeplasser.  Erika og Elise ble plassert i en slags sovealkove, mens Andrine og jeg holdt til i hovedrommet.  Det som imponerte mest var frokosten.  En bitteliten spisesal, men med god mat og fryktelig koselig oppdekning.  Gamledagse melkeflasker og juiceflasker i trekasser, glasshjerter med navn på maten var plassert rundt omkring på bordet der maten stod.  Vi fikk havregrøt og ferske rundstykker - og gledet oss til frokost hver dag.  Jeg må innrømme at jeg ofte hopper over frokost på hotell for å sove litt ekstra, men det gjorde jeg ikke her.  Vi hadde ikke tid til det heller....  Så fort frokosten var fortært begynte vi å gå.... og vi gikk og vi gikk, vi gikk til beina ble såre og vonde - fra butikk til butikk - gjennom hele gågata og hele Gamla stan.

Vi fikk etterhvert ganske mye å dra på også.  Andrine var i himmelrik fordi hun fant seg haremsbukser på Olars Ulla, men prøvingen tok litt tid og noen sovnet....

Det var utrolig godt og kommet tilbake til hotellet - ganske sent på kvelden, ta av seg skoene og bare legge seg rett ut på sengen.  Hvis det var plass da?

Litt tid til mannekengoppvisning ble det også....

Vi trodde ikke helt på at føttene skulle virke dagen etter, men det gjorde de :-)  Vi tråkket ikke så mye i butikker da, vi ville finne Grøna lunden.  Vi fant både den, Vasamuseet og Junibacken.  Det beste av alt - det gikk båt i mellom "Hopp on and hopp off" - og det gjorde vi.

Etter en vellykket dag, stort sett i solen - bestemte vi oss for å spise på Fridays.  Vi fikk både mat, konsert og fotball på storskjerm.  Vi var med andre ord ganske fornøyde når vi trasket tilbake til hotellet denne kvelden også.

Selv om det var noen prinsessenykker underveis - særlig når det var mulig å få tatt bilde av seg :-) , så forsvant illusjonen fort når jeg var på vei bort til jentenes sovealkove - og Elise lurte på om jeg skulle bort i "Svinestien".  Og slik så det ut -  der var det poser, klær, godtepapir, bagger og brusflasker overalt. Merkelig at de kom frem til senga si.

Siste dagen måtte vi nok engang på shopping.  Vi hadde sett noe første dagen, som vi bare måtte ha.Vi hadde funnet en kinesisk butikk som fasinerte jentene.  Her skulle det handles, men det knyttet seg litt spenning til om denne var oppe.  Det var nemlig ikke så godt å si med denne beskjeden på døra :

Heldigvis var det verken lørdag eller mer enn 39 grader, så her var det oppe.  Jentene handlet både drømmefangere, kuler og uroen "Et långt liv"!

Vi fikk stappet koffertene og veskene fulle - og enda hadde vi en liste for hva vi skulle ha på taxfree butikken.  Utrolig nok fikk vi det med oss hjem - alt sammen.  Vi var såre fornøyde med jenteturen vår, litt slitne og litt blakke, men fornøyde, det på tross av at jeg nå føler et visst press på å reise på guttetur neste gang :-)  Da er det vel ikke butikker som teller, men fisk eller fotball ;-)  Så spørs det om de får lov da?